A mai fogyasztónak több választási lehetősége van, mint valaha, és több kiskereskedő verseng minden egyes eladásért. Ezeknek az eurónak a megszerzése azonban azon múlik, hogy olyan élményt nyújtanak-e, amely pozitív benyomást hagy a fogyasztókban. Kiderült, hogy a nagyszerű vásárlói élmény növelheti az árbevételt (akár 7 százalékkal) és a nyereséget (akár 2 százalékkal), így a vállalkozásoknak minden okuk megvan arra, hogy megfeleljenek a fogyasztói elvárásoknak.
A technológiai megoldások szolgáltatóinak szorosan figyelemmel kell kísérniük a fogyasztói trendeket, hogy olyan technológiával és megoldásokkal lássák el a kiskereskedőket, amelyek biztosítják azt, amit a modern vásárló elvár a vásárlási élménytől.
Mit akarnak a fogyasztók
Az európai vásárlókat befolyásoló fogyasztói trendek a személyre szabástól és a fenntarthatóságtól az árig és a kényelemig terjednek. Tájékoztassa ügyfeleit ezekről a trendekről és az ezeket támogató technológiai megoldásokról.
Fenntarthatóság. Nem titok, hogy az EU-ban sokan aggódnak a környezetvédelemért, és ezek az értékek még erősebbek a Z generáció körében. Egyes európai országokban a fenntarthatóság a fogyasztók több mint fele számára a legfontosabb vásárlási tényező. Az emberek egyértelműen tenni akarnak a bolygó védelméért, és a kiskereskedőktől elvárják, hogy támogassák ezeket a gyakorlatokat és intézkedéseket.
Megfizethetőség. A vásárlók a költségvetésüket is feszegetni akarják, így a megfizethetőség egy másik fontos trend, amelyre figyelni kell. A megélhetési költségek az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban is emelkednek, mivel az infláció és az ukrajnai háború miatt a gáztól és az élelmiszerektől kezdve a lakhatáson át a ruházatig minden kicsit vagy nagyon drágul.
Testreszabás. Az európai fogyasztók érdeklődésének egy másik területe a személyre szabás. Az emberek szeretik, ha a márkák megértik ízlésüket és preferenciáikat, de utálják, ha a marketingtevékenységek nem az ő sajátos nézeteikhez igazodnak. Mivel az uniós fogyasztók közel 50%-a szerint nem gond, ha a márkák személyes adatokat – például életkor és lakóhely – adnak meg a relevánsabb élményért cserébe, a marketingszakembereknek érdemes lesz figyelembe venniük a vásárlói közelséget.
Kényelem. A fogyasztók mindig is vágyni fognak mindenre, ami egy kicsit kényelmesebbé teszi az életüket. Ezért van az, hogy az EU-ban és az Egyesült Királyságban a click-and-collect bevételek növekedése növekvő tendenciát mutat. Franciaországban például a 2018-as 11 milliárd euróról idén 14,3 milliárd euróra, míg az Egyesült Királyságban 11,9 milliárd euróra, azaz 5 milliárd euróval többre számítanak ugyanebben az időszakban. Azok a kereskedők, akik nem kínálnak kényelmes click-and-collect lehetőségeket, bevételkiesést szenvednek el.
Hogyan befolyásolják a fogyasztói trendek a kiskereskedelmet
E fogyasztói trendek eredményeként a kiskereskedelmi táj megváltozik. Például:
A használtcikkek. A viszonteladó, újraértékesítő üzletek mozgatják a second-hand mozgalmat, és elmozdítják a fogyasztókat a kizárólag új vásárlásról. Egy 2021-es kutatás 2025-re 34 milliárd euróra becsüli az EU használtruha-piacát, és megállapította, hogy 2021-ben 90 millió ember próbálkozott a viszonteladással, szemben a 2020-as mindössze 16 millióval. A viszonteladási piac túl fontos ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyjuk. A kiskereskedelmi ágazatokban működő vállalkozásoknak el kell gondolkodniuk azon, hogyan vonzzák a használtcikk-vásárlókat.
Gyorskereskedelem. Emlékszik, amikor a kétórás kiszállítás lett az aranyszabály? Ma már inkább 15 perc, hála a gyorskereskedelem trendjének és a startupoknak, amelyek azon versengenek, hogy az élelmiszereket és alapvető élelmiszereket rekordidő alatt eljuttassák a vásárlókhoz. A gyorskereskedelem piacának értéke idén mintegy 8,6 milliárd euró, és 2027-ig mintegy 11%-kal nő. Az ezt a lehetőséget kiszolgáló technológia segít a kiskereskedőknek abban, hogy még több kényelmet nyújtsanak a vásárlóknak.
Előfizetés. Egyes fogyasztók egyszerűen csak “állítsd be és felejtsd el”. Az előfizetések egy másik kényelmes lehetőséget kínálnak mind a kiskereskedők, mind a vásárlók számára. Az embereknek nyugalmat adnak, hogy nem fognak kifogyni az alapvető termékekből, míg a kiskereskedők a kiszámítható, ismétlődő bevételből profitálnak. Ez az oka annak, hogy az európai előfizetési piac a következő négy évben 17,5%-kal növekszik.